Hudterapeuten: Allmänna råd

Först vill jag bara säga GOTT NYTT ÅR till alla som firar idag :)


Tänkte nämna lite som är bra att veta om hudvård.

1. Ansiktet ska rengöras morgon och kväll! Finns alltid de som säger då att, nee men jag sminkar mig inte, så jag behöver bara rengöra en gång per dag. Eller, varför ska jag behöva rengöra på morgonen, har ju ingen make om natten? På natten är det dags för huden att återuppbygga sig, att "reparera". Den gör sig av med smuts, talg(fett), svett och hud. Sånt vi inte ser med blotta ögat men som måste tvättas bort! Annars ligger det och täpper till så vi inte får någon nytta av vår dagliga ansiktsvård. På dagen utsätts vi avgaser, ciggarettrök, damm mm.

ALLTSÅ, rengöring är A och O för att vi ska få en fin hud. Ingen kräm, hur dyr och bra den än är, kan tränga in i huden och göra nytta om vi inte rengjort ansiktet först! 

2. Hör alltid med en hudterapeut om vilken rengöring och kräm som är bra för just dig. Man kan höra en väninna prata om en kräm som är hur bra som helst för henne och gjort att hon fått mindre finnar med mera, men den behöver inte alls vara bra för dig. Kan t o m vara så att just den krämen är för aktiv för dig och torkar ut din hud istället. Så låt en terapeut göra en hudanalys på dig så att du får rätt råd.

3. Peeling är viktigt. En till två gg i veckan beroende på om du har tunn eller tjock hud. Peelingen gör så att vi blir av med döda hudceller, produkter kan lättare tränga in, ökar cirkulationen, får en finare hudton, får en jämnare hud och mer lyster. Inflammerad hud ska inte peelas! Är du känslig så använd en mild peeling och vill du ha den ännu mildare kan du blanda ut den med rengöringsmjölk. Många gör även misstaget att de tar för mkt peeling vilket gör att man får en peeling som om man skulle peela tre gånger på raken. Det är inte bra utan kan irritera och resultera i att huden producerar mer hud. Storleken på peelingen ska vara ungefär som storleken på en 10 krona.

4. Ansiktsmask. Alltid efter peeling. Huden är då som mest mottaglig. Masken har mycket mer aktiva ingredienser än en dagkräm och ska därför inte heller användas för ofta utan 1-2gg/vecka. Hör åter igen med en terapeut om vilken mask som passar dig och hur man ska använda den. En del masker får man inte lämna kvar på huden medans man kan sova med en del så det viktigt att veta hur den ska användas!

5. Hudens hudtyp förändras aldrig, men det gör däremot hudens tillstånd. Beroende på årstider, hur man mår, kost mm och därför är det bra att gå regelbundet på ansiktsbehandlingar för att hela tiden veta hur man ska behandla sin hud. Man kan t.ex bli känslig och då måste man lugna huden.



6. Glöm inte ögonkräm! Har du din dagliga hudkräm runt ögonen får du motsatt effekt. Huden blir svullen, påsig och med tiden får mer rynkor. En vanlig kräm är för tung och tjock. Kring ögonen är huden tunn och känslig och endast en ögonkräm med dess små molekyler kan tränga in. Ögonkrämen ska heller inte placeras precis intill ögat utan på kindbenet och precis under brynet. Krämen "kryper" sen in mot ögat och återfuktar. Ta inte för mycket kräm och placera det lätt med ringfingrarna (har lättast beröring).

Läs om behandlingarna på min salong: www.ilovespaandbeauty.se

Det får bli allt för nu! Finns så mycket att säga om huden och jag kan säkert skriva hur mycket som helst men då slutar väl vissa att läsa haha, så jag får komma med mer nån annan gång!

Tjingeling


Kommentarer
Postat av: Sigrid

vad menar du med Gott nytt år? :P

2009-03-20 @ 15:33:01
URL: http://jaghetersigrid.blogg.se/
Postat av: lisette

Hejsan :)

skulle vara kul om du ville spana in min nya blogg där jag har en väldigt fin outlet just nu..

säljer kläder, skor och accesoarer till ett väldigt bra pris..

Http://Lisettee.blogg.se/outlet/

2009-03-20 @ 16:12:10
URL: http://lisettee.blogg.se/
Postat av: lisette

tack så mkt intresserad av min outlet aksnke?

2009-03-20 @ 16:41:57
URL: http://lisettee.blogg.se/
Postat av: Sigrid

Jaha, Grattis :)

2009-03-20 @ 17:07:01
URL: http://jaghetersigrid.blogg.se/
Postat av: meliss

sv: tack, ja vistt är azurblå en fin färg!

2009-03-20 @ 17:07:52
URL: http://meliss.devote.se
Postat av: Susan

sv : Håller med dig gubben är sjuk :S

Fortsätt gärna läsa min blogg ,

gärna med bloglovin

Fast bara om du vill ;)



ps , jag firar gott nytt år heheh!

2009-03-20 @ 23:31:20
URL: http://susanss.blogg.se/
Postat av: HHANNAH;

Hm, bra råd (:



SV: Jaha, vilka artister är det där? ;O

2009-03-21 @ 08:15:53
URL: http://hhannahs.blogg.se/
Postat av: Laila

Är du hudterapeut? =)

2009-03-21 @ 11:26:00
URL: http://lailasson.blogg.se/
Postat av: sofia

-Jag funderar på att starta en tävling i min blogg, så ge mig tips och förslag på vilken slags tävling, vad du tycker priset ska vara och om du är intresserad av att vara med!

Kram Sofia-www.chicflia.blogg.se

2009-03-21 @ 13:25:00
URL: http://chicflia.blogg.se/
Postat av: Anna Lundh - Robinsondeltagare

jaa du får hålla tummarna för mig nu i vår ;D kraaaaam

2009-03-21 @ 14:40:13
URL: http://annalundh.se
Postat av: Laila♥

eller hur! skitjobbigt!! aha, det borde vara ett jättekul yrke :D

2009-03-21 @ 15:31:43
URL: http://lailasson.blogg.se/
Postat av: Em

Hej, vilka bra råd :) men jag undrar en sak, jag använder smink varje dag och tvättar ansiktet morgon och kväll, men sen jag började med det har jag fått jätte mycket finnar, men innan när jag ibland till och med sov med smink hade jag inga alls, hur kan det vara så?

2009-03-24 @ 10:18:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0